Adam og Eva er nok det bedst kendte par i historien. Alle ved hvem de var.
Hvis vi tager den hebraiske tekst med i vores bibellæsning, vil vi se, at den indeholder mange detaljer, som ellers er gået tabt i oversættelsen. Ordet Adam betyder ikke mand. Mand hedder på hebraisk enten isch eller gever, mens Adam kan oversættes enten med menneske eller med menneskehed.
Når Gud derfor siger:
Lad os skabe mennesker [hebraisk: ental] i vort billede (1 Mos 1,26)
– så ligger der i grundteksten et ordspil mellem et menneske og en menneskehed. I den engelske oversættelse af den hebraiske Bibel står der: "Let us make humankind… ” (lad os skabe menneskeheden)
Det hebraisk er et sprog er bygget op omkring ”ord-rødder”. Man har en rod, som består af 2 eller 3 konsonanter. Ud fra denne rod, er der er væld af ord, som er ”i familie” med hinanden. Det sker ved, at der sættes et bogstav eller to foran eller bagefter, eller ved en ændring i vokalerne.
Hvis man siger ”Adam”, så vil enhver, som kender det hebraiske sprog straks forstå, at ordet ”dam” er gemt heri. Dam betyder blod, og vi ser derfor allerede fra Biblens første sider, at blodet er repræsenteret allerede ved menneskets skabelse.
Blodet er da også en vigtig del af Biblen. I GT og i NT ser vi, at soningen sker ved blodet – i GT ved ofringerne og i NT ved Jesu blod. Desuden siger Gud, at livet er i blodet (3 Mos 17,11). Der er også et andet ord, som er tæt beslægtet med Adam – nemlig ”adama”, som betyder jord (agerjord). Dette ord er hunkønsformen af Adam - på samme måde som isch betyder mand, og ischa betyder kvinde (det er det sidste a, der gør det til hunkøn).
Det er da også et bibelsk faktum, at Adam blev skabt af Gud, og samtidig ”født” af jorden (adama). Vi ser, at da Adam blev straffet efter Syndefaldet, blev også jorden (adama) forbandet. Denne forbindelse mellem Adam og adama tolker nogle jøder endvidere på den måde, at både Adam og jorden (adama) skulle kultiveres.
Adam skulle kultivere og passe jorden (adama), så den kunne bære god frugt, men han måtte selv lade sig kultivere af Gud, for at også han kunne bære god frugt. God frugt kommer ikke af ingenting. I begge tilfælde var der tale om hårdt arbejde for at både Adam og jorden (adama) kunne yde deres bedste.
Efter at Kain havde slået Abel ihjel, siger Gud:
Din brors blod råber til mig fra jorden (1 Mos 4,10)
Her møder vi begge ord i de samme vers: Din brors DAM (blod) råber til mig fra ADAMA (agerjorden).
Gud siger: Lad os skabe... Hvorfor siger han os? Og hvad vil det sige at være skabt i Guds billede?
Klik på tilbage og ind på næste punkt